New Years Eve, Sydney

Nyårsafton i Sydney.
Den största anledningen till att jag ville stanna i Sydney, så hur blev denna omtalade dag? Haha den gick väldigt mycket upp och ner och all stress som hör nyår till fanns här med kan jag lova men den blev trots allt riktigt riktigt lyckad och det var sjukt maffigt att uppleva!
Men jag kan berätta om hela dagen endå, hihi vet att några av er som läser är nyfikna.

Ja, till att börja med vaknade jag upp på strålande humör redo att göra mig kvällsfin direkt kl 11, alldeles för tidigt. Iallafall först hände faktiskt inte så mycket. En hel del folk ifrån hostelet drog till den Botaniska trädgården jättetidigt för att köa och få bra platser inför kvällen, det är den parken som alla vill vara i tydligen.
Det fina är att de är två fyrverkerier, en vid nio redan för alla barnfamiljer. Så vi var några här som tänkte att när de går så kan vi komma in i parken, man behöver inte vara där jättetidigt!
Så vi tog de lugnt och njöt av dagen, jag och lisette gick på picknic, åt sushi och drack en varsin kall öl på en gräsmatta i en park. Mycket annolunda mot alla andra nyårsaftonar! Jag menar, sushi, solsken, palmer, höga hus... nyår?? Okej för mig!

Förresten, jag hade ju tänkt att ha en fin klänning på mig på nyår, men när vi insåg att vi nog mest skulle sitta ner i parker insåg jag också att de är då sjukt opraktiskt med klänning. Så fick istället bli shorts och linnet jag fick i julklapp hemmifrån (tack Julia!).







Hade flätor under dagen och senare mot kvällen släppte jag ut dem så håret var lockigt och fint! Tyvärr måste jag erkänna att jag glömde helt bort att fota under kvällen på fyrverkerierna och allt underbara!
Well well, efter picknicken gick vi tillbaka mot centrala sydney och vårat hostel för att fixa oss klart och sedan dra till parken igen. Men väl där så hade folket en ny plan, att åka till ett ställe på andra sidan bron, typ bakom. Jobbigt läge tyckte jag och bestämde mig bokstavligen i sista stund för att inte gå med dem utan gick istället tillbaka till parken och mötte upp två killar vid namn Dennis och Dino som jag "känner" sen högstadiet haha. Nej vi känner inte varandra, aldrig umgåtts men de var där jag ville vara så varför inte!
De satt på gräset med några tyskar och drack Goon så där slog jag mig ner med sen satt vi där i några timmar och njöt av livet typ till klockan blev 9 och första fyrverkerierna small.
Då när vi tänkte gå in i botaniska så sa vakterna strängt att icke, de var redan alldeles för mycket folk där.
EEEEHH??!!!
Var ungefär våran tanke då. Surt om man är i Sydney och missar fyrverkerierna?!
Men "skam den som ger sig" som det så fint heter, haha, efter lite spring fram och tillbaka, ett försök till att klättra över avspärrningarna...vi kom över första stängslet innan vakterna såg oss hihi!
Nåja, vi hamnade till slut på George st utanför en bar som heter Orient, trevligt ställe för övrigt!, ja men där hade vi en riktigt bra utsikt över Harbour bridge ifrån sidan och bakom oss hade vi staden, så när klockan väl blev midnatt såg jag otroliga fyrverkerier!!!

Men som jag sa, glömde helt bort att fota, så får återkomma med bilder när killarna lagt upp alla de tog. 
Tills vidare får ni nöja er med denna video jag hittade på youtube som visar alla fyrverkerier :)))
Jag stod alltså på sidan av den stora bron som lyser upp mest av allt! Mellan den och husen där de också kommer en del fyrverkerier.  




Jag ber om ursäkt att de tog sån tid för mig att skriva om denna otroliga dag! Nu är de gjort iallafall och jag återkommer snart med mer uppdateringar och bilder ifrån den första veckan under 2012!
Cheers!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Är så glad för din skull stumpan att du fick vara med om det här.Förstår att det måste varit en kanon upplevelse.

2012-01-09 @ 18:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0